Telefónica on muodostunut Espanjassa jo vakituiseksi small talk -aiheeksi kaupan kassoille ja työpaikan tupakkatauoille. On tavallista vihata tätä Espanjan valtion puhelinyhtiötä. Jos olet huonolla tuulella, etkä saa sympatioita kanssaihmisiltä, kerro kiukuttelusi johtuvan Telefónicasta – saat takuuvarmasti kaikki anteeksi. Nimittäin maallisen havainnoinnin pohjalta uskallan sanoa, että lähes jokainen espanjalainen on saanut tapella kyseisen yhtiön kanssa – yhden kerran liikaa.

Reilun vuoden Espanjassa asuneena kuulun jo tähän "yo también odio a Telefónica" (minäkin vihaan Telefónicaa) -ryhmään. Kerronpa teille miksi.

Olen nyt vajaan vuoden saanut painia tavallisen lankapuhelinliittymän sulkemisen kanssa. Luulisi moisen onnistuvan helpomminkin. Vihdoin, kun sain erinäisten puhelinsoittojen, linjoilla roikkumisen ja jopa liikkeessä käynnin jälkeen purettua sopimuksen, tunsin itseni voittajaksi. Sainpas kaadettua pahan peikon!

Sitten huomasin, että postiluukusta valuu edelleen Telefónican laskuja. Ensin ajattelin (sinisilmäisenä), että kyseessä on puhelinlinjan loppulasku, mutta (suoraveloitus)laskujen edelleen kotiin tullessa aloin ihmetellä tosissani.

Viimeisimmän laskun saatuani täytyi oikein tarkistaa, että olihan linja todellakin katkaistu. Laitoin puhelimen seinään kiinni, eikä vapaan linjan ääntä kuulunut. Hyvä. Linja on siis poikki. Mutta entä laskut?

Taas soitto Telefónicalle. Odottelua. Taustamusiikkia. Valintoja nauhoituksen ohjeiden mukaan. Vihdoin oikea ihmisen ääni. Kyselin laskutuksesta ja linjan katkaisusta, ja tiedostoja pengottuaan ynseä asiakaspalvelija kertoi, että linja todellakin oli katkaistu jo aikaisemmin, mutta laskutusta ei. (Huom! Asiakaspalvelija ei kuullostanut hiukkaakaan hämmästyneeltä, että laskutus on jatkunut, vaikka linja ei enää toimi.)

Siis mitä Iisakkia?

Eikö linjan lopettaminen tarkoitakaan myös laskutuksen lopettamista – automaattisesti?

Sanokaa minua idiootiksi, mutta minusta tuossa toimintamallissa ei ole logiikan häivääkään. En ymmärrä. Rahat on nyt luvattu palauttaa oikeaan osoitteeseen niiltä kuukausilta, jolloin puhelin on ollut katkaistuna, mutta siinäkin on omat vaikeutensa. Saapahan nähdä, näkyykö rahoja koskaan...