Talouskriisi pelottaa nyt Espanjan isoja elintarvikeyrityksiä. Kun Euroopan korkeimmat työttömyysluvut vaivaavat espanjalaisten jokapäiväistä selviämistä, marcas blancas, kauppojen omat "pirkka-tuotteet" päätyvät edullisimpina vaihtoehtoina kansan ostoskärryihin.

Nyt, "pirkka-tuotteiden" noustua suosituimmiksi kuin koskaan, ovat merkkifirmat heränneet mainostamaan omien tuotteidensa paremmuutta.

Esimerkki: Ennen leche de Asturias -maitomainoksessa (Espanjan Valio) kivat lehmät käyskentelivät vehreässä maaseutumaisemassa iloisten lasten juodessa raikasta maitoa laseistaan. Ah, miten idyllistä! Nyt Asturias selvittää vakavaan ja asialliseen sävyyn mainoksessaan, miksi se on "pirkka-maitoa" kalliimpaa: se tutkii, kehittää ja tarkkaileen maidon laatua. Mainoksen sanoma pähkinänkuoressa: Jos juot "pirkka-maitoa", vastuu tuotteen laadusta on sinulla – jos juot Asturias-maitoa, saat terveellistä maitoa etkä vaaranna lapsesi hyvinvointia.

Mihin ne kivat lehmät katosivat?